Min resa till Jordanien - dag 1
2013-11-18 | 00:08:00

Klockan 20 över tre på morgonen den 26:e oktober 2013 begav jag mig hemifrån med en fullproppad resväska, jag åkte tillsammans med Vincent, Alexander och Jonas till Arlanda där vi en timme senare äntligen befann oss. Jag hade egentligen inte tänkt så mycket på resan, och på vad vi skulle göra. Egentligen hade jag inte tid att resa bort, så allt kom som en chock kan man väl säga.

Vi väntade mycket länge innan vårt flyg kom, vi skulle mellanlanda i Wien och sedan resa vidare till Amman.

Cora var åtminstone taggad.

Vi kom fram till Jordanien och möttes av detta, böneutrop i högtalarna och massa palestinasjalar som tyvärr inte finns med på bild.

Vi satte oss för första gången i vår lilla buss som sedan skulle ta oss runt Jordanien resten av veckan.

Vi anlände till vårt hotell i Madaba några timmar senare, vår fasta punkt under resan, som till vår stora glädje hade wi-fi. Vi blev chockade av den annorlunda kvinnosynen och hur utpekad man som tjej kände sig av att bara gå på gatan. Mindre trevligt.

Vi visste inte vart vi skulle ta vägen så vi hamnade på ett torg och alla ville fota.

Middagen väntade på hotellet, vi blev glatt överraskade av den otroliga salladsbuffén, som vi så småningom upptäckte inehöll alldeles för mycket salt och inte var ett dugg god. Dessutom fick vi samma sallad varje dag. Olle skulle fylla år nästa dag och vi fick alla varsin stor bit tårta.

Sedan begav vi oss till våra rum där vi sov vår första natt i detta främmande land, med sandfärgade hus och öken utanför föntren så långt ögat kunde nå.