Klassresan till Gålö
2013-06-05 | 11:07:08

Var (som inte sagt) på Gålö i helgen tillsammans med de 28 bästa(iaf nästan) 15/16-åringarna i världen.Vi åkte dit med pendeltåg och buss efter lunch i fredags och anlände till ett soligt, mysigt och mygginvaderat vandrarhem. Några små röda stugor på en halvö med studsmatta, fotbollsplan, grillplats, brygga, roddbåtar, bastu och en hel del annat.

Jag bodde i det lätt mysigaste rummet tillsammans med Linnea, Linda, Jessika och Emma. Fredagen var otroligt härlig. Jag tog årets första dopp, vi spelade ultimate tills jag typ avledav trötthet och glädje, vi spelade hög musik på bryggan så det kändes som att hela själen svävade på små rosa moln, vi bankade massa bäver och spelade en mängd andra kortspel typ hundra gånger. Vi såg en bit på American Pie och gick sedan och la oss runt kl. 3-4 någon gång och sov ända till tio.Sedan möttes vi av den värdaste frukosten någonsin som de fyra föräldrarna gjort till oss, bestående av bland annat ägg, vattenmelon, oboy, yoghurt med flingor, mackor osv. Vi tog en liten roddtur innan himlen blev allt för grå och besökte en liten övergiven öbit som var skittråkig.

Resten av dagen spenderades inomhus eftersom att det regnade största delen av dan, men vi roade oss med Gastons gamecube och körde en rad turneringar av vilka jag vann noll. Vi bastade även, och när vädret klarnat upp var det lagom dags för middagsgrillning. Vi hade massa olika korvar, kyckling, klyftpotatis, sallader m.m. Sedan grillade vi marshmallows i vadsom kändessom timtal, och när himlen blivit kolsvart gick vi in till findukade bord och käkade kladdkaka med vispgrädde och jordgubbar. Vi bestämde oss såklart för att inte sova ett dugg och ta vara på den sista natten, så jag och Linda arrangerade ett lekpass som varade i säkert tre(eller mer) timmar, och känslan när ens klasskamrater springer runt utomhus klockan två på natten och leker monster och ynk så bra att man blir hes, det är fan otroligt. Sedan gick vi in, möblerade om hela allrummet och lekte typiska lekar som jag och Linda lärt oss på konfan, och berättade spökhistorier gjorde vi ju också. Efter några timmar hade himlen blivit ljus igen och jag minns inte så mycket mer än att jag Nelly, Jessika och Rebecca gick ner till bryggan runt klockan halv 5 för att kika på solnedgången och hela stämningen var bara så vacker. Sedan hamnade vi på något sätt i vårt rum igen där vi kröp ner bredvid varandra, kollade på lite små klipp från mobilen och sov de sista timmarna innan frukosten klockan 10.

Den här resan slår nog i alla fall alla helgläger jag varit på, och jag trodde aldrig att jag skulle komma mina klasskamrater såhär mycket närmre på två dygn. Men det gjorde jagminst sagt och jag börjar nästan gråta när jag tänker på att vi splittras redan nu, att vi inte ses i princip varje dag framöver, att den här tiden aldrig kommer tillbaka och att vi i resten av våra liv inte kommer vara en klass längre.